Martine Kooman - Primera Gestel

‘ANB? Een degelijk, betrouwbaar en prettig bedrijf!’

Martine Kooman is een tevreden mens. Haar winkel, Primera Gestel, doet het ieder jaar weer beter.

Martine Kooman van Primera Gestel

Een balletje kan raar rollen. Martine Kooman werkte in het bankwezen en kreeg ernstige rugklachten. ‘Een zittend beroep was geen optie meer. Ik ben geopereerd in het buitenland. Die operatie slaagde wonderwel, maar ik moest wel op zoek naar ander werk.’ Een kennis van Martine had een Primera-winkel (tabak en gemak). ‘Daar kon ik re-integreren. Dat ging goed, omdat ik de hele dag bezig ben. Zet mij op een stoel, dan gaat het fout. Dan komen mijn rugklachten geheid terug.’

Eigen winkel

Het werk beviel haar zo goed dat ze bij Primera informeerde of er ergens een vestiging ter overname was. ‘Dat bleek niet het geval. Maar in dit pand (aan de Bennekelstraat 11 in Eindhoven) zat een tabakszaak die ik kon overnemen. Dat heb ik in 2017 gedaan en ik heb me toen als franchiser meteen aangesloten bij Primera.’

Veel mensen gaan naar Primera voor rookwaren, boeken of lectuur. Toch zijn het vooral de gifts, pasfoto’s en cadeaukaarten die een steeds belangrijkere rol spelen. ‘De – geloof het of niet – sokken gaan als warme broodjes over de toonbank, alsook de parfum en alle andere cadeautjes. Daarbij maken we dagelijks veel officiële pasfoto’s voor allerlei documenten, zowel Nederlandse als buitenlandse.’

Martine Kooman - 'Ik tel mijn zegeningen'

‘Ik tel mijn zegeningen.’

Martine Kooman - Primera Gestel

Keuzes gemaakt

In de loop der jaren is de omzet van haar winkel behoorlijk gegroeid omdat Martine keuzes durfde maken. Toen ze de winkel overnam was het PostNL-gedeelte enorm groot; dat kostte meer dan het opleverde. Er is nog steeds een PostNL punt, maar dan in sterk afgeslankte vorm. ‘Wie nu iets wil versturen, moet al het werk voortaan helemaal zelf doen, in de PostNL app. Ik heb daar verder heel weinig werk aan en dat wil ik ook graag zo houden. De ruimte, tijd en energie die ik daarmee won, zorgt voor meer aandacht en ruimte voor de winkel en dus voor meer groei en omzet’.

Alert

Van meet af aan werkt Martine met ANB. ‘ANB heeft binnen de Primera-winkels een uitstekende reputatie. Veel Primera’s zijn er klant. ANB kent onze business daardoor van haver tot gort. Bovendien heeft ANB veel contact met NSO Retail, onze branchevereniging. Daardoor is ANB op de hoogte van allerlei regelingen. ANB zorgt ervoor dat mijn administratie op orde is en voldoet aan de wettelijke eisen. Verder zorgt ANB ervoor dat mijn vijf medewerkers op tijd hun salaris krijgen. Soms vergeet ik iets door te geven. Ook dan reageert mijn contactpersoon van de salarisadministratie heel alert. Meestal heb ik dezelfde dag nog de salarisstrook. Ook op vragen krijg ik altijd snel antwoord.

“Mijn ervaringen zijn louter positief”

Er was direct een klik, aldus Martine. ‘Of het nou Bjorn, Ellen of John is: ze denken altijd met me mee. Ik heb graag mijn financiën op orde, dat geeft mij rust. Daarom wordt er al vanaf het begin maandelijks BTW-aangifte gedaan in plaats van per kwartaal en betaal ik maandelijks een bedrag aan ANB voor het geleverde werk in plaats van jaarlijks achteraf. Zo houd ik goed overzicht over inkomsten en uitgaven. Mijn klanten betalen mij meteen, dus ik heb het geld en ik vind het niet prettig als ik mensen nog geld verschuldigd ben. Daarom betaal ik mijn rekeningen het liefst direct. Samen met ANB zorg ik op deze manier voor een goede cashflow en een financieel gezond bedrijf.’

Tot voor kort verzorgde ANB ook de belastingaangiften voor Martine. Sinds ze met haar partner naar België verhuisd is, is de aangifte inkomstenbelasting overgeheveld naar een bedrijf. ‘Dat is omdat we nu gezamenlijk aangifte doen. Ik vond het trouwens moeilijk dat stukje weg te halen bij ANB. Ik deed het met pijn in het hart. Mijn ervaringen zijn alleen maar positief. Weet je wat ik fijn vind aan ANB? Dat het niet van die snelle jongens zijn. Gewoon een degelijk, betrouwbaar en prettig bedrijf. Ik pieker er niet over om daar weg te gaan en beveel ze graag aan.’

Martine heeft het goed voor elkaar. Ze werkt vier dagen in de week, heeft werk gevonden waarbij ze haar kwetsbare rug ontziet en heeft haar bedrijfsvoering en financiële administratie op orde. ‘Ik ben een heel tevreden mens en tel mijn zegeningen.’

Contact
Wil jij dit ook?
Neem dan contact op.