‘Met ANB een personeelshandboek op maat gemaakt’
ANB ondersteunt Van Piere op HR-gebied. Dat bevalt zo goed dat ANB ook de financiële administratie gaat doen.

Een eigen personeelshandboek en HR-beleid op maat
Met zijn 176 jaar is de Eindhovense boekhandel Van Piere ongetwijfeld een van de oudste bedrijven in Eindhoven. Sinds jaar en dag is deze Eindhovense boekhandel, gevestigd aan de Nieuwe Emmasingel tegenover de Philips Lichttoren, een begrip.
Mocht je denken dat boeken hun langste tijd hebben gehad en dat met name jonge mensen niet meer lezen, dan heb je het volgens directeur Jan Verhagen van Van Piere toch echt mis. ‘De zogenaamde young adults, lezers van 15 tot 25 jaar, zijn voor ons een belangrijke doelgroep. Ze kopen ontzettend veel boeken, met name Engelstalig.’
Kristie achterna
In 2021 zocht Van Piere ondersteuning bij ANB voor alle zaken rondom HR. Jan: ‘Voorheen waren wij eigendom van Paradigit, een computerzaak. De eigenaar daarvan had Van Piere overgenomen en wij maakten gebruik van allerlei diensten die dat bedrijf in huis had, zoals de administratie en P&O. In 2020 hebben we ons losgeweekt van dat bedrijf. Dat betekende dat we die diensten anders moesten invullen. Op een gegeven moment veranderde ons contactpersoon voor HR, Kristie Ruijs, van baan. Ze ging bij ANB werken. Wij konden het heel goed met haar vinden en daarom zijn we haar gevolgd naar ANB. Met zijn HR-diensten richt ANB zich onder andere op bedrijven die te klein zijn om een eigen HR-medewerker in dienst te hebben. Bedrijven zoals wij. Het is een uitstekende oplossing.’

‘ANB richt zich onder andere op bedrijven met een omvang zoals Van Piere. Een uitstekende oplossing. Door de administratie uit te besteden zijn we minder kwetsbaar’
Minder kwetsbaar
Met ingang van 2025 verzorgt ANB ook de financiële administratie voor Van Piere. ‘Een logische vervolgstap’, aldus Jan. ‘Wij kennen ANB nu goed en onze ervaringen zijn ronduit positief. Tot voor kort hadden we iemand in huis die onze financiële administratie deed, maar zij gaat binnenkort met pensioen. Bram van ANB ondersteunde haar bij de maandafsluitingen. Inmiddels is hij goed ingevoerd in ons bedrijf. Dus toen de vraag zich voordeed hoe die collega te vervangen lag het antwoord voor de hand: ANB neemt het over. Dat maakt ons ook minder kwetsbaar. Zou onze medewerker langdurig uitvallen, dan zaten we met de handen in ons haar. Maar als Bram een poos uitvalt, neemt een ANB-collega het werk van hem over. De continuïteit is verzekerd.’
Jan stelde samen met ANB een eigen personeelshandboek op. ‘Vroeger hanteerden we hetzelfde personeelshandboek als de keten van computerwinkels waar we bij hoorden, maar een boekenwinkel is echt iets anders. Dankzij ANB is het nu goed geregeld. Zo houdt ANB de kritische termijnen in de gaten als een medewerkers langdurig afwezig is, zoals de stappen die je moet zetten voor het UWV en het contact met de bedrijfsarts.’

Beleid voor oudere werknemers
ANB hielp ook mee creatieve oplossingen te bedenken, aldus Jan. ‘Ik heb enkele teamleden die hun pensioenleeftijd naderen. Oudere werknemers zijn vaak niet meer zo fit en sterk als jongere, maar zijn door hun uitgebreide kennis van grote waarde. Hoe zorgen we ervoor dat zij op een goede manier de eindstreep halen? Daar hebben we ‘generatiebeleid’ voor gemaakt. Medewerkers kunnen nu minder werk met behoud van pensioen. Bijkomend voordeel: zo ontstaat er ruimte voor de jongere medewerkers. Bovendien kunnen oudere medewerkers zo hun kennis en ervaring overdragen op de jonge garde. Onze medewerkers zijn bijzonder loyaal aan ons bedrijf. Volgend jaar is een van hen maar liefst 50 jaar in dienst.’
Jan waardeert de persoonlijke begeleiding door Kristie Ruijs. ‘Periodiek komt ze een dagdeel naar de winkel. Wen bespreken dan alles wat ik aan HR-zaken op mijn lijstje heb staan. Wat ik fijn vind is dat ze onze branche begrijpt en dat je als boekhandel niet zomaar een ervaren personeelslid kunt vervangen door een jeugdig kracht die goedkoper is. ANB heeft veel kennis; als ik iets niet weet is er altijd wel iemand bij ANB die het antwoord weet. Onze ervaringen zijn positief.’
