Esmee van Loon, KIVO Petfood

‘Wij koesteren onze relatie met ANB!’

In vijftig jaar groeide petfood-fabrikant KIVO uit tot een solide onderneming. ‘ANB is met ons meegegroeid.’

‘Een markante man’, zo omschrijft Esmee van Loon haar opa Bert van der Vorst. ‘Hij was een echte ondernemer, gedreven en vol van ideeën. Niet alles werd een succes maar KIVO wel, al komt dat ook door mijn vader. Die bouwde het bedrijf verder uit.’

Dol op honden

Opa Bert van der Vorst was altijd met honden bezig, herinnert Esmée zich. ‘Niet alleen fokte hij honden, hij ging er ook mee naar hondenshows. Hij was ontevreden over het hondenvoer dat er destijds op de markt was. De hond is een carnivoor, maar veel hondenvoer bestond uit plantaardige ingrediënten. Daarom besloot mijn opa zelf hondenvoer te gaan produceren, met vers kippenvlees als belangrijkste ingrediënt. Hij gaf zijn eigen honden een mix van vooral kip en rijst en zijn eigen honden zagen er altijd heel goed uit.’

Nooit ‘nee’
In 1972 richtte Bert van der Vorst KIVO op, dat staat voor ‘Kip Van der Vorst’. Esmée: ‘Wat ons onderscheidt? Al ons ons vers vlees heeft de zogenaamde prooidierverhouding voor een carnivoor: 65% spiervlees, 20% orgaanvlees en 15% bot of kraakbeen. Dan krijgt een hond alles binnen wat hij nodig heeft aan vitaminen, mineralen, calcium, eiwitten en vetten.’ Een ander unique selling point van KIVO is de leverzekerheid. ‘Er zijn misschien wel 20 versvleesmerken voor hondenvoer, maar er zijn slechts vijf fabrieken. Wij houden onze voorraad altijd op peil en hoeven nooit nee te verkopen.’

De vader van Esmée, schoonzoon van de oprichter, nam KIVO rond 1990 over en zorgde voor een stabiel bedrijf. Inmiddels staan diens dochter Esmée en diens zoon Rick aan het roer. ‘Rick doet de financiën en het technische deel, dus de productie, en ik verzorg de marketing en sales maar ook bijvoorbeeld het ontwerp van de verpakkingen.’ Sinds 2012 zitten we op de Run. In 2024 hebben we het pand naast ons pand erbij gekocht en dat hebben verbouwd tot een nieuw productiecentrum. Niet alleen wordt daar het voer geproduceerd en verpakt, ook is er het kantoor gevestigd en een fabriekswinkel, die wordt ontwikkeld tot een customer experience center.

‘De medewerkers van ANB zijn heel benaderbaar en ‘blenden’ in ons bedrijf’

Esmee van Loon, KIVO Petfood

Ome Manfred en ome Ad

KIVO groeit als kool. In de laatste vijf jaar is de omzet verviervoudigd en in acht jaar tijd groeide het personeelsbestand 10 naar 35 medewerkers. Esmée: ‘Dat betekent dat we op een aantal terreinen ondersteuning nodig hebben. ANB is al jaren een van onze belangrijkste partners. Zo’n twintig jaar geleden ging mijn vader in zee met Manfred Maas, de fiscalist, en Ad Lavrijsen, de accountant. ‘Ome Manfred’ en ‘ome Ad’, zo heten ze al jaren voor Rick en mij. We kennen hen al zolang we binnen het bedrijf rondlopen.’

‘Ad heeft ons in de beginperiode met veel raad en daad bijgestaan. Wij moesten nog veel leren op dit gebied. Naast accountancydiensten en de salarisadministratie verzorgt ANB sinds een aantal jaren ook onze HR-werkzaamheden. Dat werd noodzakelijk omdat we zo hard groeiden. De HR-adviseurs van ANB hebben duidelijk kennis en ervaring. Marloes Akkermans is onze vaste HR-adviseur. Als ze bij een sollicitant zegt: ‘Ik zou het niet doen’, dan vertrouw ik op haar. Tijdens sollicitatiegesprekken stelt ze ook slimme vragen die wij niet zo snel zouden bedenken. Daardoor krijgen we echt een goed beeld van de sollicitant.’

Volgens Esmée hoort ANB bij het meubilair van KIVO. ‘Ze zijn met ons meegegroeid en kennen ons bedrijf daardoor goed. Ze staan altijd voor ons klaar en zijn proactief. Ik heb geen omkijken naar veel financiële zaken en HR-vraagstukken. Dat geldt ook als er zaken in privé zijn voor Rick en mij. Als er zaken veranderen in de belastingwetgeving waar we rekening mee moeten houden, dan nemen ze op tijd contact met ons op voor een adviesgesprek.’

Esmee van Loon, KIVO Petfood

Groei

Dat KIVO groeit blijft in de markt niet onopgemerkt, denkt Esmée. ‘Ik krijg in ieder geval geregeld aanbiedingen om over te stappen naar een andere accountant of leverancier van HR-services. Wij gaan daar nooit op in. Wij zijn heel tevreden over ANB. Hun medewerkers zijn leuke mensen die heel makkelijk ‘blenden’ in dit bedrijf. Ze horen er echt bij, ook al werken ze maar een of twee dagen per week hier op kantoor. De relatie die wij met ANB hebben, vinden wij heel waardevol. Die koesteren we.’

Contact
Wil jij dit ook?
Neem dan contact op.