Verzuim

Verzuim kan een grote impact hebben op je organisatie. Het zorgt voor hogere kosten en verminderde productiviteit. En natuurlijk heb je het liefste dat je werknemers gezond, fit én inzetbaar zijn. In Nederland zijn er heel wat regels en procedures om op de juiste manier met verzuim om te gaan. ANB helpt je graag verder! Lees hier meer over verschillende soorten verzuim.

Wat is verzuim nu eigenlijk?

Maar wat is verzuim nu eigenlijk en wanneer spreken we van verzuim? Wanneer een medewerker niet op het werk verschijnt, met ‘ziekte’ als reden, noemen we dit verzuim. Dit is vervolgens weer op te delen in veel verschillende vormen. In dit artikel bespreken we alles over verzuim:

  • Langdurig verzuim
  • Frequent verzuim
  • Twijfels over verzuim
  • Doorlopend of samengesteld verzuim
  • Een verzuimgesprek aangaan
  • Verzuim voorkomen

Verschillende soorten verzuim: van kort tot langdurig

Met elk soort verzuim moet weer anders om worden gegaan. Van kort en langdurig verzuim, tot frequent verzuim. Het is logisch als je als werkgever de regels niet precies weet, of het lastig vindt om met een bepaalde case om te gaan. Want wat als een medewerker langdurig is ziekgemeld, maar in zijn of haar privéleven wel van alles onderneemt? Of wat als een werknemer zich wel heel vaak ziekmeldt? Onze verzuimadviseurs helpen je graag verder.

Hulp bij langdurig verzuim

Frequent verzuim: wanneer verzuim steeds vaker voorkomt

Heb je niet te maken met langdurig verzuim, maar met een medewerker die zich herhaaldelijk ziekmeldt? Wanneer dat meer dan drie keer in 12 maanden voorkomt, spreken we van frequent verzuim. Elk bedrijf kan echter zelf een definitie van frequent verzuim vormen, voor het ene bedrijf gaat het om drie keer per jaar, en voor het andere bedrijf om vijf keer per jaar.

Frequent verzuim kan natuurlijk een medische oorzaak  hebben, maar vaak hebben we hier te maken met een onderliggende oorzaak, zoals een tekort aan bepaalde energiebronnen in het werk. Denk daarbij aan een tekort aan creativiteit, zelfstandigheid, waardering of zelfontplooiing. Ook een slechte werk-privébalans kan zorgen voor frequent verzuim. Frequent verzuim leidt vaak tot langdurig verzuim. Daarom is het goed om preventief bezig te zijn op het gebied van frequent verzuim, zodat langdurig verzuim voorkomen kan worden.

Twijfels over de reden van verzuim?

Een verzuimgesprek aangaan

Het aangaan van een verzuimgesprek kan onderdeel zijn van het verzuimbeleid van je organisatie. Ook is het mogelijk dat dit vanuit de bedrijfsarts geadviseerd wordt en je regelmatig met elkaar evalueert. Bijvoorbeeld wanneer er sprake is van frequent verzuim of langdurig verzuim. Het doel van een verzuimgesprek kan bijvoorbeeld zijn om de achterliggende redenen van het verzuim te achterhalen, om bewustwording te creëren, verzuim in de toekomst te verminderen of om elkaar op de hoogte te houden. Ook zijn er verschillende vragen die je als werkgever níét mag stellen, bijvoorbeeld over de oorzaak van de ziekte of de medische klachten. Wel mag je vragen stellen gerelateerd aan de werkzaamheden.

Verzuim voorkomen: hoe pak je dat aan?

Het voorkomen van frequent verzuim begint eigenlijk bij de basis van je bedrijfscultuur. Een open bedrijfscultuur draagt bij aan een lager verzuim. Dat valt natuurlijk samen met het zorgen voor een veilige, gezonde werkplek en het stimuleren van een gezonde leefstijl. Ook het laten blijken van waardering, betrokkenheid en een goede werk-privébalans zorgen ervoor dat verzuim lager blijft. Daarnaast is het natuurlijk belangrijk om een goede samenwerking te hebben met een arbodienst of bedrijfsarts.

Ook kijken we naar je verzuimbeleid. Hoe moeten werknemers zich ziekmelden? Door bijvoorbeeld de drempel van ziekmelden te verhogen, kan verzuim al verminderd worden.

    voorwaarden