BTW aangifte
De BTW aangifte vereist nauwkeurige administratie. Als ondernemer of organisatie moet je elk kwartaal je BTW aangifte bij de Belastingdienst doen. Echter zijn er ook bedrijven die dit elke maand of juist jaarlijks doen. Je kunt de zakelijke BTW aangifte ook uitbesteden aan ANB. Dan weet je zeker dat alles klopt én op tijd is ingediend. Daarnaast denken we graag met je mee zodat je er alles uithaalt wat erin zit. We zijn graag jouw financiële sparringspartner!


Per maand, kwartaal of jaarlijks
Periodiek maken wij de BTW aangifte voor jouw onderneming op. De basis hiervoor is de gevoerde financiële administratie, waarbij we rekening houden met specifieke BTW regels (zoals pro rata). Wanneer nodig dienen we ook de opgaaf intracommunautaire prestaties (ICP) in. Met bijna 50 jaar ervaring in financiële administratie en BTW aangiftes, bieden we je ook graag unieke inzichten en adviezen. Alles voor de groei van jouw bedrijf!

Welk BTW percentage is van toepassing?
In Nederland zijn er drie BTW-tarieven: het algemene tarief van 21%, het verlaagde tarief van 9% en het nultarief. Daarnaast kunnen prestaties vrijgesteld zijn van BTW. Het algemene tarief geldt voor de meeste goederen en diensten. Het verlaagde tarief wordt toegepast op essentiële goederen en diensten zoals voedsel, medicijnen en boeken. Het nultarief is van toepassing op specifieke situaties zoals internationale handel. Tenslotte kan er sprake zijn van vrijgestelde prestaties in bijvoorbeeld de gezondheidszorg, onderwijs, kinderopvang en bij bepaalde financiële diensten.

De suppletie BTW
Mocht, bijvoorbeeld tijdens het opmaken van je jaarrekening, blijken dat er gedurende het boekjaar te veel of te weinig BTW is betaald, dan is dit te corrigeren middels het indienen van een suppletie BTW. Correcties tot €1.000 kunnen vaak in de eerstvolgende reguliere aangifte worden verwerkt. Het indienen van een tijdige en correcte suppletie is belangrijk om boetes en rente te voorkomen. Daar zijn we natuurlijk scherp op. We ontzorgen je volledig zodat jij hier niet over na hoeft te denken.

Veelgestelde vragen.
Hier vind je een overzicht met veelgestelde vragen over de BTW aangifte. Staat je vraag er niet tussen? We beantwoorden je graag! Neem gerust contact met ons op.
Meer accountancy
diensten
Niet alleen kun je BTW aangifte aan ons uitbesteden; onze accountants staan voor nog veel meer zaken paraat. Een vraagstuk dat hier niet bij staat? Neem gerust contact met ons op voor meer informatie.
BTW aangifte uitbesteden aan ANB
Elke maand, elk kwartaal of jaarlijks moet je de BTW aangifte doen. Hiermee informeer je de Belastingdienst over de BTW die zij hebben geheven en betaald. Wanneer je dat moet doen, is afhankelijk van je omzet en situatie. De aangifte bevat details over de ontvangen BTW op verkopen en de betaalde BTW op zakelijke uitgaven, ook wel voorbelasting genoemd. Het verschil tussen deze twee belastingen bepaalt of je BTW moet betalen aan de Belastingdienst of juist terugkrijgt. Een correcte BTW aangifte vereist nauwkeurige administratie; iets wat we graag uit handen nemen. Onze accountants staan voor je klaar! We ontzorgen je graag, denken met je mee én geven advies. Zo zorgen we samen voor de financiële gezondheid van je bedrijf.
BTW aangifte en de Kleineondernemersregeling (KOR)
Een bijzondere regeling is de Kleineondernemersregeling (KOR). Ondernemers met een jaaromzet tot €20.000 kunnen hiervoor kiezen en zijn dan vrijgesteld van BTW-heffing en -aangifte. Dit kan administratieve lasten aanzienlijk verminderen, maar het betekent ook dat zij geen BTW kunnen aftrekken op zakelijke uitgaven.
Tot slot moeten ondernemers hun administratie minstens zeven jaar bewaren. Dit omvat alle relevante documenten zoals facturen, bonnetjes en bankafschriften. Een goede administratie is niet alleen verplicht, maar ook essentieel voor het correct en efficiënt afhandelen van de BTW-aangifte. Zo voorkomt men problemen met de Belastingdienst en zorgt men voor een gezonde financiële bedrijfsvoering.